معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ:

هفته پژوهش، بهانه ای برای یادآوری، بازخوانی سیاست­ ها و تاکید مجدد بر اهمیت پژوهش و پژوهشگری است

ماموریت های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از یک سو در سه محور پایه شامل افزایش آگاهی و دانش دانشگاهیان، ایجاد گفتمان مشترک و نیز جریان‌سازی و از سوی دیگر در تشکیل هسته‌های مسئله محور تعریف و تبیین شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ دکتر علیرضا آقابابایی مبارکه - معاون پژوهشی دانشگاه- به مناسبت هفته پژوهش، پیامی به شرح زیر صادر کرد:

امروزه ادبیات رایج سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام دانشگاهی کشور پیرامون نسل­ های جدید دانشگاه ­ها و لزوم هجرت دانشگاه­ ها به این نسل­ های جدید و ماموریت گرا است. در ادبیات فنی، برای دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین، دو وظيفه تعریف می­ شود: اول آن كه بايد كارآفرينان آينـده را آمـوزش بدهـد تـا كـسب وكـاري ايجاد كنند و همچنين روحيه كارآفرينانـه را در دانـشجويان و در تمـام حـوزه هـا توسـعه بدهنــد. دوم اين كــه، بايــد خــودش كارآفرينانــه عمــل كنــد، مراكــز رشــد كــسب وكــار را سازماندهي كند، پارك فناوري و مـواردي نظيـرآن را ايجـاد كنـد، دانـشجويان را در ايـن سازمان ‏ها درگير كند و به كمك آن ها دانشجويان و فارغ ‏التحصيلان را در ايجاد كسب و كار ياري كرده و بالاخره اين كه بتواند از نظر مالي استقلال پيداكند.

مستند به ادبیات فنی، برای دانشگاه نسل چهارم انتظار می­ رود که علاوه بر پیگیری ماموریت­ های سه نسل از دانشگاه­ ها (آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی)، بتواند در یک جایگاه والاتر و متعالی­ تر در شکل­ دهی و جهت­ دهی آینده جامعه خود نقشی موثر و اثرگذار ایفا نماید. پایه­ ی اصلی و رکن رکین دانشگاه نسل چهارم آینده­ پژوهی است. این نسل از دانشگاه باید با مطالعه روندهای جاری و آتی جهانی و تشخیص نقاط قوت و ضعف جوامع، جهت­ دهی سیاست­ های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی جامعه را به سمت و سویی سوق دهد که جامعه هدف بتواند جایگاه مناسب خود را در منطقه و نظام بین الملل به دست آورد و در رقابت­ های بین­المللی همسو با رشد فناوری، پیشرو و موفق باشد.

متاسفانه هنوز فاصله دانشگاه­ های ما با این تعاریف زیاد است و برای حرکت در این مسیر افزایش آگاهی و دانش، ایجاد گفتمان مشترک و جریان­ سازی سه محور پایه و اجتناب ­ناپذیر است که هر کدام ملزومات و زیرساخت­ های بسیاری را طلب می­ کنند. همچنین در این مسیر، توسعه مراکز رشد و  پارک ­ها، توسعه مراکز آینده­پژوهشی و هسته­ های مسئله­ محور از ضروریات انکارناپذیر است.

در این میان دانشگاه علم و فرهنگ، در راستای اکتساب ملزومات و ضروریات دانشگاه نسل سوم، در تلاش برای تمهید و تامین زیرساخت­ ها و شرایط پیش­ گفته است. از لحاظ زیرساختی خوشبختانه به زودی شاهد تکمیل حلقه­ های مورد نیاز و راه­ اندازی مثلث دانشگاه، پارک و بنیاد توسعه کسب و کار خواهیم بود. به نظر می­ رسد پازل­ ها بر مبنای برنامه توسعه دانشگاه در حال شکل­ گیری و تکمیل است و انتظار می­ رود گام­ های آتی دانشگاه، در مسیر نیل به دانشگاه نسل سوم، بزرگ تر و سریع ­تر برداشته شود.

در این راستا ماموریت­ های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از یک سو در سه محور پایه­ شامل افزایش آگاهی و دانش دانشگاهیان، ایجاد گفتمان مشترک و نیز جریان­سازی و از سوی دیگر در تشکیل هسته­ های مسئله محور تعریف و تبیین شده است.

در دنیای امروز، جوامع با مسائل و معضلات چندبعدی و پیچیده ای مواجه هستند که حل این مسائل و یافتن پاسخ های بهینه، مستلزم درک و شناخت دقیق از ماهیت، ابعاد و دامنه تاثیر این مسایل است. روشن است که این شناخت، جز در سایه طراحی و اجرای نظام مند تحقیقات علمی، میسر نخواهد شد. بنابراین، مورد انتظار است که رویکرد مساله محوری، رویکرد غالب تحقیقات به ویژه در حوزه دانشگاه ­های نسل جدید باشد.

هفته پژوهش، بهانه ای است برای یادآوری، بازخوانی سیاست­ ها و تاکید مجدد بر اهمیت پژوهش و پژوهشگری و نیز فرصتی مغتنم برای تجلیل و تکریم مقام شامخ پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان کشور است. به نوبه خود این ایام را به جامعه علمی و پژوهشی کشور در عرصه دانشگاه و صنعت، به ویژه همکاران ارجمندم در دانشگاه علم و فرهنگ، تبریک عرض نموده و امیدوارم با تلاش و عزم فعالان در این حوزه، شاهد موفقیت ها و دستاوردهای شاخص علمی در راستای عزت، افتخار و تعالی روزافزون میهمن عزیزمان باشیم.