معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ:
هفته پژوهش، بهانه ای برای یادآوری، بازخوانی سیاست ها و تاکید مجدد بر اهمیت پژوهش و پژوهشگری است
ماموریت های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از یک سو در سه محور پایه شامل افزایش آگاهی و دانش دانشگاهیان، ایجاد گفتمان مشترک و نیز جریانسازی و از سوی دیگر در تشکیل هستههای مسئله محور تعریف و تبیین شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ دکتر علیرضا آقابابایی مبارکه - معاون پژوهشی دانشگاه- به مناسبت هفته پژوهش، پیامی به شرح زیر صادر کرد:
امروزه ادبیات رایج سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام دانشگاهی کشور پیرامون نسل های جدید دانشگاه ها و لزوم هجرت دانشگاه ها به این نسل های جدید و ماموریت گرا است. در ادبیات فنی، برای دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین، دو وظيفه تعریف می شود: اول آن كه بايد كارآفرينان آينـده را آمـوزش بدهـد تـا كـسب وكـاري ايجاد كنند و همچنين روحيه كارآفرينانـه را در دانـشجويان و در تمـام حـوزه هـا توسـعه بدهنــد. دوم اين كــه، بايــد خــودش كارآفرينانــه عمــل كنــد، مراكــز رشــد كــسب وكــار را سازماندهي كند، پارك فناوري و مـواردي نظيـرآن را ايجـاد كنـد، دانـشجويان را در ايـن سازمان ها درگير كند و به كمك آن ها دانشجويان و فارغ التحصيلان را در ايجاد كسب و كار ياري كرده و بالاخره اين كه بتواند از نظر مالي استقلال پيداكند.
مستند به ادبیات فنی، برای دانشگاه نسل چهارم انتظار می رود که علاوه بر پیگیری ماموریت های سه نسل از دانشگاه ها (آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی)، بتواند در یک جایگاه والاتر و متعالی تر در شکل دهی و جهت دهی آینده جامعه خود نقشی موثر و اثرگذار ایفا نماید. پایه ی اصلی و رکن رکین دانشگاه نسل چهارم آینده پژوهی است. این نسل از دانشگاه باید با مطالعه روندهای جاری و آتی جهانی و تشخیص نقاط قوت و ضعف جوامع، جهت دهی سیاست های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی جامعه را به سمت و سویی سوق دهد که جامعه هدف بتواند جایگاه مناسب خود را در منطقه و نظام بین الملل به دست آورد و در رقابت های بینالمللی همسو با رشد فناوری، پیشرو و موفق باشد.
متاسفانه هنوز فاصله دانشگاه های ما با این تعاریف زیاد است و برای حرکت در این مسیر افزایش آگاهی و دانش، ایجاد گفتمان مشترک و جریان سازی سه محور پایه و اجتناب ناپذیر است که هر کدام ملزومات و زیرساخت های بسیاری را طلب می کنند. همچنین در این مسیر، توسعه مراکز رشد و پارک ها، توسعه مراکز آیندهپژوهشی و هسته های مسئله محور از ضروریات انکارناپذیر است.
در این میان دانشگاه علم و فرهنگ، در راستای اکتساب ملزومات و ضروریات دانشگاه نسل سوم، در تلاش برای تمهید و تامین زیرساخت ها و شرایط پیش گفته است. از لحاظ زیرساختی خوشبختانه به زودی شاهد تکمیل حلقه های مورد نیاز و راه اندازی مثلث دانشگاه، پارک و بنیاد توسعه کسب و کار خواهیم بود. به نظر می رسد پازل ها بر مبنای برنامه توسعه دانشگاه در حال شکل گیری و تکمیل است و انتظار می رود گام های آتی دانشگاه، در مسیر نیل به دانشگاه نسل سوم، بزرگ تر و سریع تر برداشته شود.
در این راستا ماموریت های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از یک سو در سه محور پایه شامل افزایش آگاهی و دانش دانشگاهیان، ایجاد گفتمان مشترک و نیز جریانسازی و از سوی دیگر در تشکیل هسته های مسئله محور تعریف و تبیین شده است.
در دنیای امروز، جوامع با مسائل و معضلات چندبعدی و پیچیده ای مواجه هستند که حل این مسائل و یافتن پاسخ های بهینه، مستلزم درک و شناخت دقیق از ماهیت، ابعاد و دامنه تاثیر این مسایل است. روشن است که این شناخت، جز در سایه طراحی و اجرای نظام مند تحقیقات علمی، میسر نخواهد شد. بنابراین، مورد انتظار است که رویکرد مساله محوری، رویکرد غالب تحقیقات به ویژه در حوزه دانشگاه های نسل جدید باشد.
هفته پژوهش، بهانه ای است برای یادآوری، بازخوانی سیاست ها و تاکید مجدد بر اهمیت پژوهش و پژوهشگری و نیز فرصتی مغتنم برای تجلیل و تکریم مقام شامخ پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان کشور است. به نوبه خود این ایام را به جامعه علمی و پژوهشی کشور در عرصه دانشگاه و صنعت، به ویژه همکاران ارجمندم در دانشگاه علم و فرهنگ، تبریک عرض نموده و امیدوارم با تلاش و عزم فعالان در این حوزه، شاهد موفقیت ها و دستاوردهای شاخص علمی در راستای عزت، افتخار و تعالی روزافزون میهمن عزیزمان باشیم.